MicroGuide 1
Пројекат „Microguide – Развој смерница за примену микрокреденцијала у високом образовању“ покренут је са циљем да подржи европски приступ микрокреденцијалима и омогући њихово увођење у Србији.
Агенција за квалификације активно је учествовала у пројекту Microguide. Својим искуством у развоју Националног оквира квалификација, образовању одраслих, повезивању образовања са потребама тржишта рада и процесу признавања страних школских исправа, Агенција је дала значајан допринос изради смерница и методолошког оквира за примену микрокреденцијала.
У оквиру пројекта развијена су и три пилот курикулума за микрокреденцијале као примери добре праксе.
Изменама Закона о високом образовању из 2023. године, микрокреденцијали су први пут правно дефинисани. За сваки завршени програм издаје се сертификат о стеченим компетенцијама, а квалитет је обезбеђен кроз систем акредитације. Микрокреденцијали у Србији постају стварност.
Микрокреденцијали су мањи, флексибилни програми учења, у обиму од 1 до 15 ЕСПБ бодова, који омогућавају брзо стицање конкретних знања и вештина, као и специфичних компетенција у кратком временском периоду. Они представљају одговор на брзе промене на тржишту рада, допуњују традиционалне дипломе и служе као важан алат за попуњавање празнина у вештинама и знањима.
Појединаци, од студената до запослених који желе да унапреде своје компетенције, могу креирати сопствено путовање кроз образовање на основу својих интересовања и циљева, недостатака у вештинама и специфичним потребама тржишта рада. Могу бирати програме микрокреденцијала, учити сопственим темпом, акумулирати своја постигнућа и остварити пуне квалификације.
Захваљујући флексибилнијим улазним баријерама, микрокреденцијали би требало да постану доступни ширем кругу полазника, укључујући и оне који су раније били обесхрабрени да се укључе у образовни систем. Они могу да подрже нове начине учења, допринесу укључивању осетљивих група и повећају мобилност студената и запослених.
Микрокреденцијали доносе корист и појединцима и привреди – појединцима омогућавају брзо стицање релевантних компетенција, а привреди обезбеђују кадрове са вештинама које су тренутно најпотребније. У будућности, они могу постати један од кључних инструмената целоживотног учења, доприносећи конкурентности нашег образовног система и већој мобилности у европском простору образовања.